2014-04-09 David Chipperfield Architects Berlin vinner arkitekttävlingen om Nobel Center

Pressmeddelande 9 april 2014

En enig tävlingsjury har utsett David Chipperfields och Christoph Felgers smäckra mässingsbyggnad till vinnare i arkitekttävlingen om Nobel Center. Ett internationellt erkänt arkitektkontor med stor erfarenhet av kulturhistoriska miljöer blir därmed den samarbetspartner som ska hjälpa till att förverkliga Nobelprisets nya hem i Stockholm.

Vi är oerhört glada och stolta över att ha blivit utvalda som arkitekter för Nobel Center. Vi ser fram emot att samarbeta kring utvecklingen av en byggnad som speglar Nobelprisets värden såväl som Stockholmarnas höga förväntningar”, säger arkitekten David Chipperfield.

Enligt juryns utlåtande har den föreslagna byggnaden ett elegant, tidlöst och vackert yttre uttryck med en tydlig egen identitet. Fasadutformningen, med mässingsskimrande vertikala element och glas, har den upphöjda elegans och kvalitet som kan förknippas med Nobelpriset.

Juryn anser att byggnaden har en lätthet och en öppenhet som är väldigt tilltalande. Det stämmer väl överens med Nobelstiftelsens uttalade ambition att skapa ett öppet och välkomnande center för allmänheten”, säger Lars Heikensten, ordförande i tävlingsjuryn och vd för Nobelstiftelsen.

Den transparanta bottenvåningen bidrar till en trivsam miljö runt byggnaden och berikar därigenom även det publika stadsrummet. Samtidigt skapar det måttfulla fotavtrycket goda möjligheter för en allmän stadspark med soligt läge i sydost.

Juryn anser att förslaget efter en fortsatt bearbetning i samarbete med beställare och myndigheter kan leda till en värdig, spännande och inbjudande byggnad för ett Nobel Center samtidigt som det kan bidra till en bättre, mer upplevelserik och vacker stadsmiljö på Blasieholmen.

Per Wästberg, författare, ledamot av Svenska Akademien och ordförande i Nobelkommittén för litteratur samt en av medlemmarna i tävlingsjuryn säger: ”Vi ser det vinnande förslaget som en konkret tolkning av Nobelpriset som Sveriges viktigaste symbol i världen. Stockholm kommer att få en byggnad, storslagen utan pompa, kraftfull ändå graciös, med kvaliteter som Stadshuset gav huvudstaden för hundra år sedan”.

I tävlingens andra steg bedömdes bearbetade förslag från de tre finalisterna David Chipperfield och Christoph Felger från David Chipperfield Architects Berlin (Tyskland), Johan Celsing från Johan Celsing Arkitektkontor (Sverige) och Gert Wingårdh från Wingårdh Arkitektkontor (Sverige).

Nobel Center kommer att bygga upp sin verksamhet kring Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred. Ambitionen är att Nobel Center ska bli ett av Stockholms mest attraktiva besöksmål, med publika rum för utställningar, program- och skolverksamhet, evenemang och tvärvetenskapliga möten av olika slag.

Vad är Nobel Center? Bakgrundsinformation och video om projektet: http://www.nobelcenter.se/sv/vad-ar-nobel-center/

Juryns utlåtande: http://www.nobelcenter.se/wp-content/uploads/2014/04/Juryns-utlåtande_April-2014_final_låg.pdf

Mer om David Chipperfield Architects Berlin: http://www.nobelcenter.se/sv/arkitektur-2/arkitekten/

Pressbilder: http://www.nobelcenter.se/sv/press/images/