Johan Andersson, vd Mellby Gård

Johan_Andersson_300

Varför har ni valt att vara med och bidra till finansieringen av Nobel Center?
Vi är glada och stolta över att få medverka till att Nobel Center blir till. På Mellby Gård har vi länge varit involverade i utbildning, forskning och relevanta verksamheter kopplat till det, och vi vet vilken betydelse individers vetgirighet, passion och innovationsförmåga kan ha för företag, samhället i stort och inte minst för individens egen lycka. Nobelpriset är en symbol att vara stolt över – något som bör få komma nya generationer till del.

Du sitter med i Chalmers styrelse vad betyder det arbetet för dig?
Det är väldigt intressant och spännande att vara tillbaks på Chalmers igen. Under tiden jag studerade vid Chalmers tog jag ett sabbatsår för att arbeta som Ordförande i Studentkåren och var således redan då med som studenternas representant i Chalmers styrelse. Därmed är det extra roligt att komma tillbaks till styrelserummet och förhoppningsvis kunna bidra ännu mer. Dessutom sitter jag i styrelsen för Chalmers Venture, som är en ny och unikt stor satsning på Chalmers entreprenörs- och inkubatorsverksamhet.

Har du någon favorit bland Nobelpristagarna?
Det finns en person som i min värld står i en division för sig, och det är Albert Einstein. Tycker också det är intressant att han fick priset för den fotoelektriska effekten, vilket bara var en utav hans revolutionerande artiklar och kanske för den breda massan den minst kända.

Hur är det att arbeta och leda ett familjeföretag?
Otroligt kul. Det är en förmån att få arbeta med dem som står en närmast, nämligen familjen. Vidare är jag glad över alla duktiga medarbetare vi lyckats knyta till oss och som gör varje dag på jobbet både spännande och intressant.